Slutet gott...

Sammanfattning av mitt examensarbete.


   Nu har jag hållit på med denna blogg i ca 11 veckor. Det börjar dra ihop sig och det är dags för mig att skriva en sammanfattning av hela mitt arbete.

   När jag skrev mitt mål för detta arbete så skrev jag så här:
" Med mitt examensarbete vill jag skapa en blogg där jag berättar om hur jag tränar min travhäst och hur hon utvecklas genom träningen.
Bloggen ska också utvecklas. Jag vill lära mig hur man gör. Design, innehåll m.m.
Alltså handlar mitt examensarbete i första hand om bloggen. "


Nu i efterhand så tycker jag att jag har levt upp till min målsättning och att det har gått bra.
   Om vi börjar med bloggen så tycker jag att allt har gått väldigt bra. Jag trodde inte att bloggen skulle bli som den är nu.
När jag startade med att blogga så visste jag absolut ingenting! Det tog en hel dag bara att skapa och komma igång med bloggen. Från början så tog jag och använde en redan tillgänglig design till min blogg. En rätt så tråkig design med temat natur. Men allt eftersom jag lärde mig mer om bloggen så ville jag försöka göra en egen design.
Jag tog hjälp av en sida på internet och provade mig fram. Det tog några timmar men jag blev nöjd med slutresultatet.
   En annan sak som utvecklades genom mitt bloggande var hur jag skrev.
Jag försökte skriva så lockande och intressant som möjligt. Det vill säga att jag försökte skriva lite annorlunda varje gång så att man som läsare inte skulle behöva läsa samma saker om och om igen.

  
Och nu till innehållet i min blogg. Träningen av min travhäst, Sör Malin.
När jag startade med bloggen så var min häst en ganska envis och otränad brud. Hon slog i vagnen och vägrade gå vissa dagar, hon hade ett övertag över mig helt enkelt. Jag ville träna bort detta beteende, samt att träna upp hennes kondition och styrka.
Innan slutet av mitt arbete hade jag tänkt hinna in med henne på banan och köra ett varv utan bråk. Det var mitt ungefärliga mål för min träning. Men tyvärr så har tiden inte räckt till åt det. Men jag har ändå kommit en bra bit på vägen.

   Jag har verkligen fått se hur hon har mognat under dessa 11 veckor.
Från början gick det lite trögt med träningen. Hon var envis och bråkig. Jag försökte rätta till hennes beteende med viss framgång.
Men en dag förändrades allt.
Jag hade varit på B-licens kurs och genom den kursen hade vi fått prata med en proffstränare inom travet. Jag passade då på att fråga honom hur man skulle få bukt med Malins typ av beteende. Tränaren rekommenderade att jag skulle köpa en "dövhuva" och ett gomtryckande checkbett till hästen. Jag följde hans råd och köpte dessa saker.
Vid nästa träningstillfälle tog jag på Malin denna utrustning och hoppades på framgång, eftersom de båda sakerna skulle hjälpa om hästen slog.

Jag märkte redan första gången att hon inte kunde slå i vagnen längre. Hon försökte, men tyckte att det var obehagligt och slutade genast.
   Sedan dess har utvecklingen bara gått framåt. Hon har verkligen mognat och envisheten har minskat rejält.
Jag har hunnit in på det andra steget av mitt tre stegs program med tryckvagnen.
Och jag kan lugnt säga att jag aldrig skulle ha kommit så långt som jag nu har gjort om jag inte hade börjat använda dövhuvan och checkbettet.

Jag har kanske inte hunnit så långt som jag hade planerat. Men jag har ändå kommit så långt så att jag har fått se utveckling och framsteg, och det är jag verkligen nöjd med.

   Med mitt examensarbete hade jag inte någon exakt tidsplanering.
Det tyckte jag skulle vara onödigt eftersom jag som hästägare vet att man alltid åker på bakslag när man håller på med träning och annat. En ungefärlig planering räckte gott och väl för mig och arbetet har ändå gått mycket bra.
Man måste ta dagen som den kommer när man tränar en häst.
Saker som inte jag kan styra över styr min träning av hästen, såsom hästens humör, dagsform, hälsa, vädret och så vidare.  

Tack för mig! :) :)
Nu tar jag en paus från mitt bloggande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0