FULL FART!

ÅH VA ROLIGT!
Nu har vi äntligen kommit iväg till stugan... :) Å här står alla olika sorters vagnar...
Så träningen borde ju verkligen ta fart nu!

Idag var vädret ganska bra. Kring 10 minus grader, men en del blåst.
Men nog var det bra tränings väder.
Hade faktiskt bra lust att ta tryckvagnen och fara ut och dra lite tyngre.
Men eftersom hon är ganska busig och bockar, så ville jag inte riskera vagnen...
Så det blev en vanlig tur med speedcarten. :)

För ett tag sen var jag på b-tränar kurs på Umåker. Då var vi på besök hos Patrik Nygren, en travtränare på banan.
Då passade jag och mamma på att fråga honom om tips hur man skulle kunna försöka få Malin att sluta med sitt beteende.
Han var snäll och berättade att vi skulle försöka ge henne så få möjligheter som möjligt till att bocka.
Han rekommenderade mössa med gummiöron och gomcheck bett och såklart slagjord.
Mössan skulle vara bra för att hästar har faktiskt nerver bakom öronen, som gör så att de kan bocka.
Men kan dom inte röra öronen blir det svårt för dem att slå.
Gomcheck bettet är bra därför att när hästar slår, så åker huvudet ner. Men med detta checkbett så tar det emot i gommen på hästen. Detta hjälper bra genom att hästen tycker att det inte är så trevligt att dra ner huvudet. :)

Så idag blev det att testa alla dessa saker... Jag ska ta ett kort imorgon så får ni se hur söt hon blev i mössa...

Jag körde iväg efter våran väg, med en rätt så dövad Malin. Hon verkade på gott humör.
Vi kanske hann cirka 200 meter innan hon ville testa mig. Så hon stannade och började backa.
Nu var det upp till bevis att sakerna skulle fungera....
Jag såg hur hon spände sig och försökte bocka... Men istället gav hon ifrån sig ett ansträngade ljud..
Men hon lyckades inte bocka iaf.
Så jag drev igång henne så att hon började gå.
Idag var jag också lite mer bestämd och ville att hon skulle trava när jag sa åt henne att göra det.
Det gick faktiskt förvånansvärt bra! Hon testade dock några få gånger till innan hon gav upp.
Men sen gick allting som på dans.
Hon travade bort till snoplanen och där vände vi hemåt.
Sen travade vi hela vägen hem utan problem.

Så som slut ord kan man ju säga att dessa saker är riktigt bra för en busig tjej som Malin. :)
Kanske man vågar sig ut med tryckvagnen imorgon... :)

Ha det bra tills dess!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0